Naar een reguliere middelbare school. Tips voor (ouders van) slechthorende jongeren:

Door: Milou Moonen

Naar de middelbare school gaan is al spannend, maar voor slechthorende of dove jongeren die naar een reguliere school gaan, is het extra uitdagend. Grotere klassen, wisselende leraren, toetsen en nieuwe vakken — waar moet je op letten bij de inschrijving en daarna?

Inschrijving:

Wees proactief. Scholen hebben vaak weinig ervaring met slechthorendheid, dus het is belangrijk om zelf initiatief te nemen. Vraag via je mentor of zorgcoördinator een arrangement aan. Hiermee krijg je vaak een ambulant dienstverlener toegewezen via instanties zoals Kentalis of Auris. Deze persoon heeft ervaring met slechthorendheid en kan je helpen bij het aanvragen van hulpmiddelen. Daardoor kun bijvoorbeeld vrijstelling of ondertiteling voor luistertoetsen, of extra tijd bij toetsen waar taal een belangrijke rol speelt krijgen.

Gebruik je solo-apparatuur of een gebaren- of schrijftolk? Geef dit dan op tijd aan bij je nieuwe school. Sommige scholen reageren afhoudend door gebrek aan kennis, vooral bij tolkgebruik. Regel dit dus op tijd zodat je goed voorbereid aan het schooljaar kunt beginnen.

Een gesprek met je nieuwe mentor vóór de start van het schooljaar is sterk aan te raden. Je mentor geeft je waarschijnlijk ook les in één of meerdere vakken. Bespreek dan meteen wat je nodig hebt. Wil je vooraan of achteraan zitten? Wat is de beste plek om je docent goed te kunnen liplezen? En waar kan je (eventuele) tolk het beste zitten?

Overleg ook met je mentor of hij/zij je andere docenten vertelt over jouw beperking, of dat je dit zelf doet. Het kan prettig zijn om een korte presentatie of uitleg te geven aan je nieuwe klasgenoten over de uitdagingen die je kunt tegenkomen. Informatiepakketten van Auris of je audiologisch centrum kunnen hierbij helpen.

De eerste weken:

De middelbare school is voor iedereen wennen. Aarzel niet om problemen direct te bespreken met je mentor of ambulant dienstverlener. Of het nu gaat om een rustige pauzeplek of onwetende docenten, zij zijn er om je te helpen. Maak je geen zorgen als je in de eerste week nog niet alle lokalen of docenten kent — dit overkomt iedereen en docenten hebben hier begrip voor.

Als je niet gewend bent aan grote klassen, kan dit lastig zijn. Drukke of grote klassen kunnen veel energie kosten als je auditief beperkt bent. Je ambulant begeleider of mentor kan je helpen je energie zo te verdelen dat je alle lessen aankunt.

Ook het plannen van huiswerk en toetsen kan nieuw zijn. Geen zorgen, veel leerlingen vinden plannen moeilijk. Vaak krijg je hiervoor klassikale begeleiding, maar zelfs daarna kun je nog problemen ervaren. Veel slechthorende leerlingen merken dat ze na school te moe zijn om huiswerk te maken. Zoek wat voor jou werkt: maak bijvoorbeeld je huiswerk ’s avonds of ’s ochtends, of werk vooruit in het weekend. Lukt het echt niet om je huiswerk af te krijgen? Bespreek dit dan (ik zeg het nog maar eens) met je mentor of ambulant dienstverlener. Het is niet vreemd dat je als leerling met een beperking een ander ritme, meer begeleiding of uitzonderingen nodig hebt. Zij zullen hier begrip voor hebben.

Tot slot: de middelbare school is spannend, maar zeker ook heel leuk. Je krijgt meer vrijheid en leert interessante dingen op jouw niveau. Wees nooit bang om hulp te vragen — je bent niet de eerste en zeker niet de laatste. Vergeet niet om ook plezier te maken, want tussen de toetsen en huiswerkopdrachten door is de middelbare school vooral ook ontzettend leuk!

Vergelijkbare berichten